Κυριακή 1 Μαρτίου 2020



 



ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ
Ἐλέῳ Θεοῦ Μητροπολίτης τῆς Ἁγιωτάτης Μητροπόλεως
Καλαβρύτων & Αἰγιαλείας

Πρός τόν Ἱερόν Κλῆρον, τούς Ἐντίμους Ἄρχοντας
καί τόν Εὐσεβῆ Λαόν τῆς καθ’ ἡμᾶς Θεοσώστου Ἐπαρχίας

Ἀ­γα­πη­τοί μου πα­τέ­ρες καί­ ἀ­δελ­φοί, παι­διά μου ἐν ­Κυ­ρί­ῳ­ ἀ­γα­πη­τά,

Μέ τή χάρη τοῦ Πανάγαθου Θεοῦ ἀξιωθήκαμε νά φθάσουμε διά μία ἀκόμη φορά στήν ἔναρξη τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, τῆς πλέον κατανυκτικῆς περιόδου τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ ἐνιαυτοῦ· τοῦ εὐλογημένου καιροῦ πού ἐπέλεξε ἡ Ἐκκλησία διά νά μᾶς προσκαλέσει νά ἀγωνιστοῦμε τό «στάδιον τῶν ἀρετῶν», καί μέσα ἀπό τόν ἀσκητικό μας ἀγῶνα, διά τῆς νηστείας, τῆς μετανοίας καί τῆς ταπεινοφροσύνης, νά φθάσουμε στήν «ἁγία Ἀνάσταση, πού καταλάμπει ἀφθαρσία στόν κόσμο».
Εἶναι αὐτός ἀκριβῶς ὁ καιρός, ἡ εὐκαιρία δηλαδή, ὅπου καλούμαστε ὅλοι νά ἀντιταχθοῦμε στήν ἀλογία, τήν παραφροσύνη πού ἐκπηγάζει ἀπό τό ἐκπεσόν φρόνημά μας, ἀπό τή φλύαρη καί δαιμονική τάση μας νά ἀπομακρυνόμαστε ἀπό Ἐκεῖνον, ὁ ὁποῖος ἐκένωσε ἑαυτόν καί μᾶς ἐλευθέρωσε «ἐκ τῆς δουλείας τοῦ ἐχθροῦ» μέ τό σωτήριο πάθος Του, καί νά ἀρνηθοῦμε τήν ἁμαρτία πού γεννᾶ ἀσθένεια, ἀπόγνωση καί τελικά τό θάνατο.
Ἄς μήν ξεχνοῦμε ὅτι ἡ Μεγάλη Τεσσαρακοστή στήν ὀρθόδοξη πατερική μας παράδοση σηματοδοτεῖ μέ τόν πιό διαυγῆ τρόπο τόν ἀγῶνα τῆς ψυχῆς μας διά τήν τήρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Θεοῦ. «Τό στάδιον τῶν ἀρετῶν» πού ἀνοίγει σήμερα δέν συνιστᾷ κάποια ἀπροσδιόριστη, νεφελώδη, ὑπερκόσμια ἐντόπιση πέραν τῶν ἀντιλήψεών μας, δέν εἶναι κάποιος ὑπερβατικός χῶρος ἀπρόσιτος στήν ἀνθρώπινη δυνατότητα, ἀλλά βρίσκεται μέσα μας, στήν καρδιά μας. Ἐδῶ, στήν καρδιά τοῦ ἀνθρώπου, στό κέντρο τῆς νοερᾶς προσευχῆς κατά τούς Νηπτικούς Πατέρες, δίνονται οἱ πνευματικές μάχες· ἐδῶ διεξάγεται ὁ ἀγῶνας τῆς σωτηρίας μας. Ἐδῶ, ὁ πειρασμός τῆς αὐτοδικαίωσης, τό βδέλυγμα τῆς ἐπαναστάσεως ἐνάντια στό θέλημα τοῦ Θεοῦ ἀνθίσταται στόν πόθο τῆς ψυχῆς διά τήν ἐπιστροφή της στήν προπτωτική καθαρότητα. Σέ αὐτή τή μάχη, ἡ Ἐκκλησία, συμπυκνώνοντας τήν πνευματική ἐμπειρία αἰώνων, μᾶς ἔχει ἐφοδιάσει μέ τά κατάλληλα ὅπλα: μέ τήν «πάνσεπτον ἐγκράτειαν», μέ «τάς ἀκτῖνας τῶν ἁγίων ἐντολῶν, Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ ἡμῶν», μέ τήν «λαμπρότητα τῆς ἀγάπης», μέ «τήν ἀστραπήν τῆς προσευχῆς», μέ «τήν καθαρότητα τῆς ἁγνείας», μέ «τήν ἰσχύν τῆς εὐανδρείας» (Κάθισμα ἀπό τόν Ὄρθρο τῆς Δευτέρας τῆς Α΄ ἑβδομάδος τῶν Νηστειῶν).

Ἀδελφοί καί τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγάπητά,
Στήν ἐποχή μας, ἐποχή ἄκρατου ἀτομισμοῦ καί καθολικῆς ἀλλοτρίωσης, πλήρους ἀκηδίας καί ἐμμονικῆς ἀφασίας, παγερῆς μοναξιᾶς καί ἄχαρης ἀλογίας, δαιμονικοῦ χάους καί παρακμῆς, τό ἀσκητικό πνεῦμα τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς ἀποκτᾷ τεράστια σημασία. Μᾶς ἐπαναφέρει στήν καταλλαγή, τήν ἀνακαίνιση, προτείνει τήν ἐπιστροφή στόν ἔσω ἄνθρωπο, μᾶς ὁδηγεῖ στήν ἐπίγνωση, στό «δώρησαί μοι τοῦ ὁρᾶν τά ἐμά πταίσματα, καί μή κατακρίνειν τόν ἀδελφόν μου» σύμφωνα μέ τήν εὐχή τοῦ Ἁγίου Ἐφραίμ τοῦ Σύρου, πού βρίσκει τήν ἐπίκαιρη ἐφαρμογή της ἰδιαίτερα κατά τή διάρκεια τῆς κατανυκτικῆς αὐτῆς περιόδου.
Σκοπός τῆς κατανυκτικῆς καί ψυχωφελοῦς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς εἶναι ἡ μεταμόρφωση τῆς βιοτῆς μας καί ὁ ἐπαναπροσδιορισμός τοῦ περιεχομένου τῆς μετανοίας μας, ὥστε, διά «τῆς σωφροσύνης, τῆς ταπεινοφροσύνης, τῆς ὑπομονῆς καί τῆς ἀγάπης» νά προετοιμαστοῦμε διά τή μέθεξη στήν ἔγερση τοῦ Ἀναστάντος Κυρίου.
Καί τοῦτο γιατί ἡ αὐθεντικότητα τῆς χριστιανικῆς μας ζωῆς ἀναβρύει ἀπό τόν Σταυρό, ἀποκτᾶται μέ διηνεκῆ, ἐπίπονη προσπάθεια καί συντριβή ψυχῆς, συντηρεῖται μέ τήν ἀκλινῆ πίστη μας πρός τόν Ἅγιο Θεό καί κορυφώνεται στήν Ἀνάσταση.
«Τά πάθη νεκρώσωμεν, δι’ ἐγκρατείας, τό πνεῦμα ζωώσωμεν, δι’ ἐνθέων πράξεων, ὅπως ὁψώμεθα, Πάθος Χριστοῦ τό σεπτόν καθαρωτάτῳ νοΐ». Ἄς ἀπονεκρώσουμε τά πάθη μέ τήν ἐγκράτεια, ἄς ζωντανέψουμε τό πνεῦμα μέ ἔνθεες πράξεις διά νά δοῦμε μέ καθαρώτατο νοῦ τό σεπτό πάθος τοῦ Χριστοῦ (Ἀπό τόν Κανόνα τοῦ Ὄρθρου τῆς Δευτέρας πρό τῶν Βαΐων).

Μέ πατρική ἐν Χριστῷ ἀγάπη

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
Ο ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΚΑΙ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ

ΚΥΡΙΑΚΗ Α’ (ΠΡΩΤΗ) ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ 2019


ΚΥΡΙΑΚΗ Α’ (ΠΡΩΤΗ) ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ  
                Κυριακή πρώτη των Νηστειών , Αγαπητοί μου αδελφοί σήμερα, και το συγκλονιστικότερο γεγονός πού μας περιγράφεται στην σημερινή ευαγγελική περικοπή, ο αξιοζήλευτος μίμησης , για όλους εμάς Ο Φίλλιπος.  Και αυτό γιατί είχε τον πόθο να γνωρίσει τον Χριστό και λυτρωτή. Γι’ αυτόν λόγο βρέθηκε κοντά στον Ιωάννη τον Βαπτιστή, στην έρημο του Ιορδάνη, για να μπορεί να ακούσει από αυτόν τις προαναγγελίες περί Ιησού του Μεσσία , του επονομαζόμενου Χριστού.
        Ο Κύριος , είχε ήδη καλέσει την πρώτη ομάδα των μαθητών του, Ιωάννη , Ανδρέα και Πέτρο και κατά πάσα πιθανότητα καί τον Ιάκωβο, τον αδελφό του Ιωάννη. Στον δρόμο προς την Γαλιλαία, για την κύρηξη του ευαγγελίου της σωτηρίας , βρήκε τον Φίλλιπο και του λέει <<ακολούθει μοι.>>. Ο Φίλλιπος δεν το πολυσκέφτεται , με προθυμία τον ακαλούθησε. Και αυτό γιατί απλούστατα αυτή η ολιγόχρονη επικοινωνία με τον Κύριο , ήταν αρκετή για να το πείσει απόλυτα , ότι αυτός ήτανε πραγματικά ο Μεσσίας.
          Η νεανική του καρδιά πλημμύρισε με χαρά και ενθουσιασμό, φλογερό πάθος αλλά και πόθο να μεταδώσει και στους γνωστούς του αυτό το χαρμόσυνο και πολυπόθητο γεγονός. Είναι ο ίδιος ο οποίος έτρεξε γρήγορα προς συνάντησή του με τον Ναθαναήλ, και με χαρά ζωγραφισμένη στο πρόσωπό του, να του φωνάξει << Ευρήκαμεν τον Μεσσία, .. αυτόν πού ο Μωϋσής και οι Προφήται είχαν προαναγγείλει, Ιησούν τον υϊόν του Ιωσήφ από την Ναζαρέτ>>.
        Ο Ναθαναήλ , όμως ήταν επιφυλακτικός, γιατί πολύ απλά με την διδασκαλία της Παλαιάς Διαθήκης, Ο Χριστός θα καταγόταν από την Βηθλεέμ , και όχι από την βάρβαρη και απολίτιστη Ναζαρέτ, προβάλλαοντας κάποιες αντιρρήσεις. Όμως ο Φίλλιπος αντίθετα σκέφτηκε ότι το καλύτερο πού μπορούσε να κάνει ήταν να παρουσιάσει στον Ναθαναήλ τον ίδιο τον χριστό λέγοντάς του << έρχου κα ίδε>. Δηλαδή, Έλα , να δείς και να γνωρίσεις προσωπικά τον Χριστόν.
        Ο Ναθαναήλ , αποδέχτηκε πρόθυμα αυτή την πρόσκληση, και καθώς ο Κύριος τον είδε να έρχεται , είπε προς τους άλλους τέσσερις μαθητές << Αυτός είναι ο αληθινός ισραηλίτης, άδολος καί απονήρευτος, ευθύς και ειλικρινής χωρίς υστεροβουλία  και ιδιοτέλεια>>. Όταν δε του φανέρωσε ότι τον είδε << υπό κάτω της συκής>> βυθισμένο προφανώς από  τον παντογνώστη Κύριο σε θερμή προσευχή και σκέψεις ιερές, εκείνος προς μεγάλη χαρά του φιλίππου ήταν αυτός ( ο Ναθαναήλ) ο οποίος διακήρυξε την πίστη του.
        Μάλιστα πέρασε , εάν μού επιτρέπεται η λέξη , σε βαρυσήμαντη ομολογία από μέρους του , λέγοντας << Ραβί, σύ εί ο Υίός του Θεού , σύ εί ο Βασιλεύς του Ισραήλ>> και όχι απλά << ο Υϊός του Θεού>> , αλλά ό ένας και μοναδικός και ασύγκριτα ανώτερος από όλους τους άλλους υιούς του θεού. Είναι εκείνος του είπε << ό ένας και μοναδικός βασιλεύς και λυτρωτής του λαού>>. Και ήταν ο φίλλιπος αυτήν την φορά πού το πρόσωπό του άστραψε από αγαλλίαση και ικανοποίηση, γιατί είδε ότι το ταπεινό ιεραποστολικό του έργο καρποφόρησε, δηλαδή ότι ένας ακόμα μαθητής του χριστού προστέθηκε σ’ αυτήν την πρώτη μικρή ομάδα των μαθητών.
        Και είναι αυτό , αγαπητοί  μου αδελφοί, είναι πού έμεινε , μένει και θα μένει μέσα στους αιώνες (ακούγοντας την σημερινή ευαγγελική περικοπή) άριστο παράδειγμα πιστού , πού φλέγεται από πόθο να οδηγήσει έναν προς έναν όλους τούς γνωστούς του , κοντά  στον Χριστό , καί θα πρέπει να είναι αυτός ( ο Φίλλιπος) το φωτεινό παράδειγμα και για εμάς τους σημερινούς χριστιανούς,  οί οποίοι πιστέψαμε στον Χριστό, γνωρίσαμε το άγιό του θέλημα, γευτήκαμε  λίγο ή πολύ από την γλυκήτητα τής ζωντανής πίστης και ενάρετης ζωής.  Πόσοι και πόσοι , αγαπητοί μου αδελφοί, σάν τον Ναθαναήλ, γύρω μας και ανάμεσά μας, καλοπροαίρετοι άνθρωποι , πού περιμένουν κάποιο φιλικό χέρι 9κάποιον φίλλιπο) να τους δείξει τον δρόμο προς τον Χριστό!. Πόσοι και πόσες – φαινομενικά αδιάφοροι και αδιάφορες- αδελφικές ψυχές , με τις ίδιες αντιρρήσεις ίσως και διαφορετικές αντιλήψεις, (από τον Ναθαναήλ) διαφορετική εξωτερική εμφάνιση από την δική μας, ίσως ακόμα και με διαφορετική συμπεριφορά από την δική μας - και από πρώτης απόψεως αποκαρδιωτική- κρύβουν πολύ καλά μέσα τους την αγαθή και καλή διάθεσή τους να γνωρίσουν τον Χριστό και Λυτρωτή.
        Ακόμα και σε αυτούς τους άσωτους και αμαρτωλούς , τους βυθισμένους στην διαφθορά και την φαυλότητα, ναι ακόμα και ανάμεσα σε αυτούς υπάρχουν καρδιές , πού αισθάνονται αηδία από την αμαρτία, που ναι νιώθουν θλίψη για το κατάντημά τους, και <<τολμούν >> να ζητούν το φώς της αληθείας αλλά και της ίδιας της προσωπικής τους λύτρωσης και σωτηρίας. Και είναι αυτοί , αλλά και πολλοί  πιο περισσότεροι οί πλανεμένοι , αλλά και αμαρτωλοί , αλλά και αιρετικοί, πού περιμένουν έναν Φίλλιπο, ένα γεμάτο στοργή αδελφό – πού ο καθένας από εμάς μπορεί να γίνει αυτός- ο οποίος με τόν ίδιο ενθουσιασμό αλλά και την νεανική καρδιά , όπως ο σημερινός από την ευαγγελική περικοπή περιγραφόμενος Φίλιππος , τους πεί << Ευρήκαμε τον Λυτρωτή. Έλα και σύ να τον γνωρίσεις έλα και σύ στην ορθόδοξη πίστη μας, για να απολαύσεις κοντά Του την χαρά και την ειρήνη της λυτρώσεως>>
        Δεν θα αποτελεί , λοιπόν αγαπητοί μου αδελφοί, για όλους εμάς ένα έργο ευγενικό; και δεν θα αποτελεί μια ανεκτίμητη προσφορά στον ίδιο τον άνθρωπο, στην κοινωνία, αλλά και απέναντι στον ίδιο τον Χριστό; Με την δική μας λοιπόν ακλόνητη πίστη στον Χριστό με θάρρος, αλλά και συναίσθηση, άς αναλάβουμε αυτό το λειτούργημα. Και στο ερώτημα του καθενός από εμάς – ποιοι οί τρόποι- η απάντηση απλή , ένας καλός λόγος, μια παρηγορητική συνομιλία, με ένα καλοσυνάτο  χαμόγελο, ακόμα -  και με ένα χριστιανικό βιβλίο πού μπορούμε εμείς να τους προμηθεύσουμε, , αλλά και με χίλιους άλλους τρόπους και μέσα, πού ή  ή αγάπη μας προς τον  Χριστό, θα μας εμπνεύσει να πούμε καί εμείς , σε κάθε <<τέτοιο>> αδελφό μας <<έρχου και ίδε>> . Έλα , λοιπόν , όλοι εμείς πρέπει να του πούμε << Έλα να γνωρίσεις τον Χριστό, Έλα καί σύ να λάβεις την χάρη των μυστηρίων της Εκκλησίας, και διά μέσω αυτών , να βαδίσεις και εσύ τον δρόμο και την <<κλίμακα>> πού οδηγεί  στον Ουρανό . Αμήν!