Κυριακή 24 Ιουλίου 2016

ΚΥΡΙΑΚΗ Ε´ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ)

ΚΥΡΙΑΚΗ Ε´ ΜΑΤΘΑΙΟΥ (ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ)




῾᾽Αγνοοντες γάρ τήν τοΘεοδικαιοσύνην, καί τήν δίαν δικαιοσύνην ζητοντες στσαι, τδικαιοσύντοΘεοοχ πετάγησαν᾽ (Ρωμ. 10, 3)

α. Θαυμάζει κανείς γιά μία κόμη φορά στό συγκεκριμένο ποστολικό νάγνωσμα πό τήν πρός Ρωμαίους πιστολή τς Κυριακς Ε´ Ματθαίου τήν τεράστια φενός γάπη τοῦ ἀποστόλου Παύλου γιά τούς συμπατριτες του Ιουδαίους πού κφραζόταν ς σφοδρή πιθυμία καί εαρέσκεια τς καρδις του καί δέηση πρός τόν Θεό γιά νά βρον τήν ν Χριστσωτηρία - ἀλλοεχε πεῖ ὅτι θά προτιμοσε νά χωριστεατός πό τόν Χριστό προκειμένου ατοί νά εναι μαζί Του - ἀλλά καί τήν βαθειά καί πόλυτη πεποίθησή του φετέρου τι κριβς μόνος τρόπος δικαίωσης τοῦ ἀνθρώπου νώπιον τοΘεοεναι ἡ ἀποδοχή Εκείνου: ἡ στόματι καί καρδίᾳ ὁμολογία τς πίστης στόν Χριστό πού φέρνει τήν σωτηρία. Ἡ ἐξήγηση μάλιστα πού δίνει γιά τήν ρνηση τν Ιουδαίων νά δεχθον τόν Κύριο ς Σωτήρα τους εναι πράγματι ποκαλυπτική: Δέν φρόντισαν νά γνωρίσουν τήν δικαίωση πού δίνει Θεός πό γαθότητα καί ζητον νά στήσουν τήν δική τους ντίληψη σχετικά μέ τήν δικαίωση. Γιατό καί δέν πέταξαν τόν αυτό τους στήν δικαίωση τοΘεοῦ.

β. 1. Τό ζητούμενο γιά τόν πόστολο Παλο προκειμένου ὁ ἄνθρωπος νά βρετήν σωτηρία του: τήν καλή σχέση του μέ τόν Θεό, εναι ἡ ἀποδοχή πό ατόν τς δικαίωσης πού φερε Χριστός, δηλαδή ἡ ὑποταγή του στήν δικαιοσύνη τοΘεοῦ. Κι εναι ενόητο τι δέν ννοεμία ποταγή ξωτερικοτύπου, σάν ατήν πού συναντκανείς μέσα στά νθρώπινα πλαίσια: ἕναν καταναγκασμό λόγω φόβου ἤ ἀπειλς γιά τήν ζωή, ἀλλά κείνην πού συνιστᾶ ὑπακοή σΑτόν πού εναι Δημιουργός τοκόσμου καί τοῦ ἀνθρώπου, ὁ Προνοητής κι Διακυβερνητής καί Κριτής του, ὁ ῾Οποος μάλιστα κλινεν ορανούς καί κατέβη᾽ ἀπό πειρη γάπη πρός ατόν καί σταυρώθηκε καί ναστήθηκε γιά χάρη του. Μιλμε λοιπόν γιά μία πακοή πού κατανοεται ς ἡ ἀπάντηση τοῦ ἀνθρώπου πρός τήν προσφερθεσα γάπη τοΘεοσατόν, κατά τό μες γαπμεν τι Ατός πρτος γάπησεν μςπού σημειώνει ὁ ἅγιος Ιωάννης, ἤ μέ τά λόγια τοῦ ἴδιου τοΚυρίου άν γαπτέ με, τάς ντολάς τάς μάς τηρήσατε᾽. ῾Υποτάσσεται λοιπόν κανείς στήν δικαιοσύνη τοΘεοῦ, στόν διο τόν Χριστό δηλαδή καί τό γιο θέλημά Του, γιατί γαπτόν Χριστό, πού θά πεῖ ἔτσι τι κινεται μέσα σέ πλαίσια πόλυτης λευθερίας, μέ ποτέλεσμα βεβαίως ἡ ὑπακοή ατή νά καθισττόν νθρωπο κατοικητήριο τοΘεοῦ, κυριολεκτικά χάριτι καί ατόν Θεό, συνεπς ερισκόμενο μέσα στά πλαίσια τοῦ ῾καθ᾽ ὁμοίωσιν Εκείνουπροορισμοτου. ῾Υπακούω στόν Θεό σημαίνει γαπτόν Χριστό, ζμέσα στήν λευθερία πού μοδίνει, συντονίζομαι μέ τήν γία ζωή Του, καθίσταμαι ργανικό κομμάτι τοζωντανοσώματός Του, τς Εκκλησίας.

2. Τήν χαρισματική ατήν κατάσταση δέν θέλησαν νά ποδεχτον καί νά ζήσουν οἱ ᾽Ιουδαοι, λέει ὁ ἀπόστολος, κι ατό συνιστοσε καί τήν τραγωδία τς ζως τοῦ ἴδιου. Γιατί εχαν ζλο Θεοοσυμπατριτες του, ὅπως σημειώνει, ῾λλοκατ᾽ ἐπίγνωσιν᾽, ὄχι δηλαδή μέ σωστή γνώση γιΑτόν καί γιά τά καθήκοντα πού παιτονται πρός Ατόν. Τί ξήγηση προσάγει; ῏Ηταν προσκολημμένοι στόν Νόμο τοΜωϋσῆ, λέει. Δέν μπόρεσαν νά δον τι ὁ ἐρχομός τοΚυρίου σήμαινε καί τό τέλος τς σκις τοΝόμου᾽, δηλαδή τό τέλος τς παιδαγωγίας πού δηγοσε στόν Χριστό, συνεπς καί τόν έρα τς λευθερίας πού φερνε. Κι ατό περαιτέρω σήμαινε, ὅπως γράφει λλοῦ, ὅτι δέν κατανοοσαν καί τόν διο τόν Νόμο λλά καί τούς Προφτες σωστά. Γιατί κατά τήν ραία εκόνα πού δίνει, ὅπως οπαλαιοί Ισραηλίτες δέν μποροσαν νά δον τό πρόσωπο τοΜωϋσῆ ὅταν κατέβηκε πό τό ρος Σινᾶ, λόγω τς λάμψης τοπροσώπου του πό τήν θεοπτία πού τοδόθηκε, κατά τόν διο τρόπο κι οἱ ᾽Ιουδαοι τς ποχς του: εχαν κάλυμμα στόν νοτους γιά νά μήν μπορον νά δον τό φς πό τό ρχομό τοΧριστοκαί τήν διδασκαλία Του. ῾Τό φς λήλυθεν ες τόν κόσμον, ἀλλά κόσμος ατό οκ γνω᾽, μέ τήν παρεμφερή διατύπωση ατήν τήν φορά τοῦ ἁγίου Ιωάννη τοεαγγελιστῆ. Καί δέν κατάλαβαν τήν παρουσία τοφωτός, γιατί σέ σχατη νάλυση ν πονηρά ατν τά ργα᾽. Δυστυχς ὅ,τι κτίμηση κάνει ὁ ἀπόστολος γιά τούς εδωλολάτρες τν ποίων νος ταν σκοτισμένος πό τίς μαρτίες τους, τήν δια κτίμηση κάνει καί γιά κείνους τούς συμπατριτες του πού πέρριψαν τόν Χριστό.

3. Τόν σκοτισμένο νοατν τν Ιουδαίων λόγω προφανς τς πονηρίας τν ργων τους πιβεβαιώνει ὁ ἀπόστολος μέ τήν διατύπωσή του τήν δίαν δικαιοσύνην ζητοντες στσαι᾽ (ζητον νά στήσουν τήν δική τους ντίληψη σχετικά μέ τήν δικαίωση). Γιά τόν πόστολο δηλαδή τά πράγματα εναι πολύ σαφῆ:  ὅπου ὁ ἄνθρωπος, ἔστω κι ν θεωρεται πλησίον τοΘεοσάν τούς Ιουδαίους, ἐπιζητενά στήσει τήν δική του ντίληψη τν πραγμάτων παραθεωρώντας ατό πού Θεός φανερώνει, ἐκεῖ ἔχουμε δυναμία συντονισμοτοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό. Κι ατό λόγω τοῦ ἐγωϊσμοτοῦ ἀνθρώπου. Ὁ ἐγωϊσμός καθισττόν νθρωπο κυριολεκτικά τυφλό, ὥστε νά μή βλέπει τίποτε πέρα πό τόν αυτό του καί τίς πιλογές του. Τό γωϊστικό στοιχεο μή λησμονομε τι εναι πλήρως κατακτητικό καί δέν φήνει κανένα περιθώριο παρξης γιά τιδήποτε λλο, πολύ περισσότερο γιά τόν Θεό. Θεός καί γωϊσμός εναι ντίθετες πραγματικότητες, διότι μαρτία καί Θεός δέν μπορον ποτέ νά συνυπάρξουν. ῾Οδείς δύναται δυσί κυρίοις δουλεύειν᾽. Οἱ ᾽Ιουδαοι λοιπόν πού δέν ποδέχθηκαν τήν δικαιοσύνη τοΘεολειτουργοσαν μέσα στά πλαίσια ατοτοῦ ἐγωϊσμοτους: τό δικό τους τό θεσαν σέ προτεραιότητα καί προσκολλήθηκαν σέ ατό. Ὁ Χριστός λοιπόν καί ἡ ἀποκάλυψή Του πρεπε νά διαγραφεῖ. ῾Ο Χριστός γινε ὁ ὑπ᾽ ἀριθμόν να χθρός τους.

4. ᾽Εκενο πού χρήζει διαιτέρας μνείας στήν πρόταση τοῦ ἀποστόλου εναι λέξη ζητοντες᾽. Οἱ ἀπορρίψαντες τόν Κύριο δηλαδή Ιουδαοι δέν κινήθηκαν πλς πό μία στιγμιαία δυναμία καί στησαν τό δικό τους θέλημα στήν θέση τοθελήματος τοΘεοῦ. ῎Η δέν ταν ἡ ἐπιλογή τς δικς τους ντίληψης μία περιστασιακή κτροπή γιά νά πανέλθουν στήν συνέχεια στήν λήθεια. Τό ζητοντεςπού λέει ὁ ἀπόστολος σημαίνει τόν σταθερό προσανατολισμό τς θέλησής τους σατό πού ταν ντίθετο πρός τήν δικαιοσύνη τοΘεοῦ. Τοποθετήθηκαν ρνητικά πρός τήν γαθότητα τοΘεοπού δικαιώνει τόν νθρωπο καί πέμειναν σατό. Θυμίζει περίπτωσή τους τήν πτώση τν πρώτων νθρώπων στήν μαρτία. Δέν ταν ἡ ἀνυπακοή στήν ντολή τοΘεοπού τούς δήγησε στήν ξωση πό τόν Παράδεισο καί τήν βίωση τοθανάτου, ἀλλά ἡ ἐπιμονή πού πέδειξαν μετά τήν κλήση τους πό τόν Θεό γιά μετάνοια. ῎Αν μέ λλα λόγια στό῾᾽Αδάμ ποε;᾽ τοΘεομετά τήν παρακοή τους, κλήση στήν οσία γιά μετάνοιά τους, ὁ Θεός εσέπραττε τήν ατηση συγγνώμης τοῦ ᾽Αδάμ καί τς Εας ς ναγνώριση τς μαρτίας τους, τά πράγματα σως εχαν ξελιχθεδιαφορετικά. ᾽Αλλά δέν πρξε μετάνοια, ὅπως καί στούς Ιουδαίους πρξε ἡ ἐμμονή στόν δικό τους τρόπο κατανόησης τς δικαίωσης. Ἡ ἀνυπακοή συνεπς τν Ιουδαίων πέναντι στήν ποκάλυψη τοΧριστοῦ ἦταν ἡ ἐνσυνείδητη καί πίμονη πιλογή τους καί χι περιστασιακή ἤ ἡ ἐπιπόλαιη πλς κλίση τς βούλησής τους.

γ. Ὅ,τι διαπιστώνει ὁ ἀπόστολος Παλος στούς Ιουδαίους δυστυχς διαπιστώνεται διαχρονικά σέ πολλούς συνανθρώπους μας, δυστυχς κόμη καί χριστιανούς. Τό βασικό πρόβλημά μας δηλαδή ναντι τοΘεοεναι ὁ ἐγωϊσμός μας, ὁ ὁποος μς δηγεστήν δαιμονική ατοθεοποίησή μας. Τό ῾ἔτσι μ᾽ ἀρέσει᾽, ῾ατό εναι τό γοστο μου᾽, εναι χι λίγες φορές ατά πού κομε πό τούς χριστιανούς μας, μέσα στούς ποίους βεβαίως πάρχει καί ὁ ἑαυτός μας. ᾽Αλλά ἡ ἐπιλογή ατή σημαίνει τήν νυπακοή καί τήν ναντίωσή μας στόν Θεό, συνεπς καί ατό πού φέρει ς ποτέλεσμα: τήν κόλαση δη πό τήν ζωή ατή. Τό χουμε ξαναπεκαί μακάρι νά τό πιστέψουμε καί νά τό φαρμόζουμε: ἡ λύτρωσή μας, ὁ Παράδεισός μας, ἀπό τώρα, εναι τό γενηθήτω τό θέλημά σου, Κύριε᾽. Κάποτε πρέπει νά ποδεχτομε τι δικαιοσύνη τοΘεοεναι καλύτερη καί πέρτερη πό τήν δική μας.